قارچ خوراکی جنگلی کوهی دکمه ای

قارچ خوراکی جنگلی

ویژگی ها:

به طول کلی قارچ ها گیاهانی هستند که به دلیل سازگاری در هر نوع شرایط اقلیمی به وفور یافت میشود.پرورش آسان و خواص خوراکی و داروئی بی نظیر آن همواره مورد توجه پرورش دهندگان این محصول در هر نقطه از جهان قرار گرفته است.

قارچ های خوراکی شامل گونه های بسیاری هستند که ممکن است به صورت وحشی در طبیعت رشد یابد و یا توسط بشر پرورش یابد.

بافت قارچ ها میتوان نرم و ترد یا شکننده باشد و مزه آن نیز از ملایم تا آجیلی و خاکی متفاوت است.

انواع خوراکی قارچ ها در زیرشاخه قارچ های چتری گنجانده میشوند.قارچ های خوراکی از لحاظ نوع تغذیه شان به دو دسته تجزیه کننده های اولیه و تجزیه کننده های ثانویه تقسیم بندی میشوند.

تجزیه کنندگان اولیه به دسته ای از قارچ ها گفته میشود که توانائی تجزیه سلولز و بقایای مرده گیاهی را دارند و در عوض تجزیه کنندگان ثانویه برای رشد و تغذیه به محلی نیاز دارند که از قبل توسط میکروب ها تجزیه شده باشند.

از زیستگاه های مناسب پرورش قارچ های وحشی خوراکی میتوان از شمال ایران و جنگل های هیرکانی یاد کرد.

نکته قابل توجه شباهت برخی از انواع قارچ جنگلی های خوراکی جنگلی با نوع سمی آن می باشد.پس تنها فرد متخصص و حرفه ای میتواند ریسک ماجراجوئی در دل جنگل و جستجو برای آن را به جان بخرد در غیر این صورت ممکن است به قیمت از دست دادن جان و مسمومیت و حتی مرگ تمام شود.

از راه های تشخیص نوع سمی با خوراکی آن میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:

اگر شما قارچ سفید رنگی دیدید که ساقه و کلاهک آن نیز سفید رنگ است بهتر است آن را مصرف نکنید

از خوردن قارچ هائی که کلاهک قرمز دارند خودداری کنید.ممکن است ظاهری جذاب و فریبنده داشته باشند ولی احتمال سمی بودن آن نیز زیاد میباشد.

چرا ریسک کنیم وقتی میتوان آن را به آسانی و امن خریداری کرد؟!

از مزایای مصرف این محصول میتوان به رشد و تقویت مو و پوست,کاهش کلسترول و فشار خون و حتی در درمان و پیشگیری برخی از سرطان ها اشاره کرد.

قارچ های خوراکی حاوی ویتامینB,C,D,مس,پتاسیم و سلنیوم میباشد.

قارچ ها مخصوصا نوع دکمه ای در رژیم غذائی افراد خام خوار و گیاه خوار نقش مهمی ایفا میکند و به دلیل فیبر بالا و نشاسته و قند کمی که دارد در رژیم غذائی بیماران دیابتی حائز اهمیت است.

به طور کلی پزشکان توصیه میکنند خانمها روزانه 25گرم و آقایان 30 گرم مصرف کنند.

در خصوص آماده سازی آن تولید کننده کمپوست ها را داخل سینی مخصوص پرورش قارچ میریزد و سپس به کمک بذر,عمل لقاح انجام میشود,بعد از سپری شدن زمانی معادل 9 هفته که توده قارچی یا (mycelium)به اندازه کافی رشد کرد,برداشت قارچ انجام میشود.امروز به دلیل دخالت های بشر در نابودی زیستگاه و مراتع سال به سال از مقدار قارچ های خوراکی خودرو کاسته میشود.لذا به دلیل افزایش تقاضا و پرورش آسان و مقرون به صرفه این محصول افراد زیادی به پرورش آن روی آوردند.

به طور کلی امروزه روش های پرورش قارچ صدفی در مقایسه با گذشته تفاوت چندانی نکرد و تنها مراحل چینش و برداشت آن دچار تغییراتی شده است که ازجمله این تغییرات میتوان به تهیه کمپوست های آماده که در بازار یافت میشود و به منظور صرفه جوئی در زمان و افزایش بازدهی محصول کاربرد دارد.

نقش کلیدی در پرورش قارچ های خوراکی را کمپوست ایفا میکند.هرچه کمپوست کیفیت بالاتری داشته باشد محصول بهتری و بیشتری را شاهد هستیم.

به طور کلی یک متر مربع کمپوست میتوان تا 35 کیلوگرم قارچ تولید کند.نکته منفی این است که نمیتوان از آن کمپوست مجدد استفاده کرد.

در زیر به انواعی از قارچ ها اشاره شده است که شاید حتی نامش برایتان عجیب باشد:

.قارچ کرمینو crimino

.قارچ پورتوبلو

.قارچ شیاتاکه

.قارچ مایتاکه

از جمله پرکاربردترین قارچ ها میتوان به قارچ دکمه ای و بعد از آن صدفی اشاره کرد.90 درصد قارچ های مصرفی ما دکمه ای میباشد و به صورت خام و پخته در تهیه سالاد,سوپ و فست فود ها کاربرد دارد.

نوعی از قارچ با طعم بینظیر شبیه به گوشت که در مازندران رویش میباید با نام زردکیجا به گویش و نام محلی کاربرد دارد.قارچی که در فصل پائیز زردی آن در جنگل های زیبای مازندران نمایان میشود.این نوع قارچ از مرغوب ترین انواع قارچ خوراکی خودرو است که در دل جنگل می روید و هرگز به هیچ حشره ای آلوده نمیشود.

درخصوص محل پرورش قارچ ها اتاق های بسته و تاریک و یا انباری ها انتخاب میشود.میزان دما باید بین 10 تا 25 درجه سانتیگراد باشد و میزان رطوبت باید به حد اشباع باشد.

قارچ خوراکی جنگلی کوهی دکمه ای

فروش قارچ خوراکی

فروش قارچ خوراکی پرورش قارچ فرایندی پرسود و رو به رشد در صنایع غذائی میباشد.بازار رقابت در تولید و فروش قارچ های پرورشی زیاد است و تولید کنندگان باید به این نکته توجه کنند.به نوعی فروش قارچ یک توانائی است که باید به عنوان یک حرفه جدی به آن نگریست.به این دلیل که خود فرایند فروش این محصول میتواند چرخه اقتصادی کشور را به جریان بیندازد,اشتغال ایجاد میشود و کار تولیدی به جریان می افتد.با کمی دقت و مدیریت میتوانیم حاصل زحمات خود را با یک فروش بهتر تجربه کنیم.

به منظور افزایش بازدهی و کاهش خسارت پیشنهاد میشود که تولیدکننده فروش را شخصا انجام دهد و یا حداقل کنترل و نظارت بر فروش محصول خودداشته باشد تا متحمل خسارت کمتری گردد.

برای پرورش آن نیاز به هزینه گزاف نمیباشد.میتوان کار خود را از انباری و یا زیرزمین شروع کرد.

تولید کنندگان معمولا 3 تا 4 فلاش در هر دوره برداشت میکنند.دوره های کوتاه تر بیانگر افزایش تولید در طول سال بوده و از بروز مشکلات و بیماری های جدید جلوگیری میکند.

قیمت قارچ ها براساس نوع,سایز,جنگلی یا پرورشی بودن آن متفاوت است.به دلیل نوسان بازار اطلاع دقیقی از قیمت قارچ در دسترس نمیباشد.

به منظور جذب مشتری جدید در هر سطح از شهر,اولین گام بازدید از هر یک از آن ها است.

مقصد نهائی ما در اینجا فروش عمده قارچ کامبوجا به مشتریان و جلب رضایت آنها به منظور تبدیل آنها به مشتریان دائم میباشد.همچنین به عنوان نمونه میتوان چندکیلوگرم از محصولاتمان را به هایپرها و سوپرمارکت ها برده تا رضایت خریدار جلب شود و شفاف سازی صورت گیرد.

همیشه در نظر داشته باشید محصول باکیفیت توزیع کنید حتی اگر لازم شد به تدریج نرخ و قیمت خود را بالا ببرید و نکته اصلی در فروش این محصول آن است که کیفیت و زمان تحویل را دوکلید اصلی در این بازار بدانید و فعالیت خود را بر این اساس تنظیم کنید.